woensdag 13 december 2017

Schrijven is schrappen!

 
Sneeuw overgegaan in regen en veel wind. Goed weer om lekker door te schrijven aan 'De Badhoeve'. Deed veel onderzoek vooraf zodat het nu schrijft als een trein. Misschien zelfs een beetje teveel onderzoek gedaan. Geen writersblock maar een teveel aan informatie. Hoe krijg ik de vele avonturen van deze bijzondere mensen 'gevangen' in het gestelde aantal woorden? Wat neem ik op en wat laat ik weg. Hermina Dijk die als componiste/pianiste vecht voor haar eigen plaatsje in de maatschappij. Het is 1857 en niet veel vrouwen doen het haar na, omdat het in die tijd nu eenmaal niet gewoon was. Ze is strijdbaar om naast haar even zo bijzondere man, zichzelf te blijven, maar hem ook bij zijn pionierswerk terzijde te staan. Toch wordt er door haar echtgenoot, Jacob Amersfoordt, een eis aan haar leven gesteld waaraan ze onmogelijk kan voldoen. Ze weigert! Twee ego's die aan elkaar gewaagd zijn. Die soms niet met, maar zeker niet zonder elkaar kunnen. Ze hebben ooit geleefd dus hun leven ligt vast in de historie, het is aan mij om dit straks zo mooi mogelijk aan jullie te vertellen. Het zijn zulke volle levens en zo bijzonder, dat ik opnieuw van mijn hoofdpersonen ben gaan houden. Blijft toch het probleem wat vertel ik en wat laat ik weg. Schrijven is keuzes maken of gewoon schrappen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten